Verkkopalvelut
~
12
min lukemisaika

Webflow vai WordPress kotisivut yritykselle vuonna 2024

Kumpi verkkosivujen rakentaja-alusta valita yrityksen kotisivuille vuonna 2024 - Webflow vai WordPress? Molemmat hyviä valintoja, mutta kumpi se oikea!

Kirjoittanut
Aleksi Huusko
Julkaistu
26.2.2024
This is some text inside of a div block.
Webflow vai WordPress kotisivut yritykselle vuonna 2024
Sisällysluettelo
Example H2
Example H3
Example H4
Example H5
Example H6
43% kaikista maailman nettisivuista on rakennettu WordPress-alustalla [lähde]. Vaikka se on yleisin vaihtoehto verkkosivustojen luomiseen, on olemassa uusia sekä modernimpia tapoja rakentaa kotisivustoja.

Webflow ja WordPress alustat ovat molemmat verkkosivustojen rakentajia. Kyseisillä alustoilla on kuitenkin eroavaisuuksia, ja jokaisella on eri tarpeet kotisivujen kannalta. Kumpi on siis oikea valinta juuri sinulle tai yritykselle?

Tutustumme artikkelissa molempien alustojen etuihin ja haittoihin sekä käymme läpi alustojen eroavaisuuksia, jotta tiedät varmasti seuraavassa kotisivuprojektissa kumman valita.

Mikä on WordPress?

WordPress on avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmä (engl. content management system, CMS), jonka avulla voidaan rakentaa esimerkiksi kotisivut, blogi tai verkkokauppa.

Kuka tahansa voi käyttää sitä verkkosivustonsa luomiseen ja se on yksi maailman suosituimmista sisällönhallintajärjestelmistä tällä hetkellä. Verkkosivun luomiseen ja julkaisemiseen tarvitset vain verkkotunnuksen (eng. Domain) ja isännöintipalvelun (eng. Hosting).

Kenelle WordPress sopii parhaiten, ja mitkä ovat tarkalleen alustan käytön hyödyt ja haitat?

WordPressin käytön hyödyt

Se on edullinen ratkaisu pienelle sivustolle

Useimmissa tapauksissa kotisivujen suunnittelu, kehitys ja ylläpito ovat Wordpressillä suhteellisen edullista. Pienellä teknisellä tietämyksellä verkkosivujen hallinnoiminen ja päivittäminen onnistuu myös parhaassa tapauksessa itse.

WordPress tarvitsee verkkotunnuksen ja isännöintipalvelun toimiakseen netissä. Näiden kulut ovat kohtuullisen alhaiset, mutta jos verkkosivut haluaa mahdollisimman nopeaksi ja turvalliseksi voi kustannukset nousta äkillisesti.

Päivittäminen ja muokkaaminen

Tämä on luultavasti suurin syy, miksi ihmiset jatkavat WordPressin käyttöä nettisivuillaan. Valmiiden kotisivujen päivittäminen ja uuden sisällön lisääminen sisällönhallintajärjestelmään on helppoa.

Vaivaton sivujen päivittäminen ja muokkaaminen on ihanteellista ei-niin-teknisille-ihmisille. Varsinkin jos esimerkiksi blogi on tärkeä osa verkkosivustoa.

Luotettu tekijä/nimi alalla

Syy, miksi monilla yrityksillä  saattaa jo olla tai he haluavat käyttää WordPress-sivustoa, on yksinkertaisesti sen nimi itse. Alusta on ollut olemassa lähes 20 vuotta ja se liittyy usein ajatukseen verkkosivuston luomisesta.

Ei ole yllättävää, että yli kolmasosa kaikista Internetin verkkosivustoista käyttää WordPressiä. Varsinkin koska tuotemerkki on jo niin hyvin tunnettu.

Tehty bloggaamiseen

WordPress itse asiassa luotu ensin blogialustana. Alustan oletuksena blogikirjoitusten luominen. Se tarjoaa myös erilaisia blogitoimintoja, kuten tunnisteet/tägit, widgettejä ja paljon muuta.

Alla on esimerkkikuva siitä, miltä WordPress CMS -ohjelmisto näyttää uutta blogitekstiä luotaessa. Näet kuinka saumatonta blogin kirjoittaminen tai muokkaaminen on. Lisää vain otsikko, kirjoita artikkeli, lisää valokuvia, muokkaa muotoa ja julkaise.

Wordpress kotisivut yritykselle
Uuden blogikirjoituksen luominen WordPressissä (lähde wordpress.org)

Laajennuksia sivuston mukauttamiseen

WordPress tunnetaan laajennuksistaan, joita on saatavilla pilvin pimein. Lisäosien avulla voit mukauttaa sivustoa lisäämällä siihen uusia ominaisuuksia ja toimintoja.

Laajennuksia on lähes kaikkeen, mitä saatat tarvita. Nopealla Google-haulla löydät varmasti tarvittan laajennuksen sivullesi. Haluatko luoda verkkokauppasivuston? Sitä varten on myös lisäosa, joista tunnetuin on varmasti WooCommerce.

WordPressin ongelmat ja haitat

Avoimen lähdekoodin ohjelmisto

Vaikka avoimen lähdekoodin ohjelmistot ovat hyviä alhaisten kustannustensa ja helppokäyttöisyytensä vuoksi, on aina mahdollisuus siihen, että verkkosivustosi hakkeroidaan tai se pahimmassa tapauksessa rikkoutuu jollain tavalla.

Sinun on siis opittava ratkaisemaan omia teknisiä ongelmia usein sivuston kanssa, ellei sinulla ole yhteistyökumppanina osaavaa WordPress-kehittäjää. 

Sekavaa lähdekoodia

Yleensä WordPress sivut hyödyntävät jonkinlaista valmista teemaa (ellei ylläpitäjä ole maksanut kustomoidusta sivusta maltaita). Teemoissa on taipumusta luoda turhaa ja paisunutta koodia, joka yleensä hidastaa verkkosivuston toimintaa huomattavasti.

Huonoissa tapauksissa teeman sekava koodi aiheuttaa virheitä tai sivut voivat kaatua äkillisesti kokonaan. Verkkovierailijat tai hakukoneet eivät pidä tästä ollenkaan

Sivut eivät sijoitu hakukoneissa kärkisijoihin ja sivujen poistumisprosentti (käyttäjä vierailee sivustolla ja poistuu välittömästi ilman mitään muita toimenpiteitä) kasvaa huomattavasti.

Jatkuvia päivityksiä

Laajennukset ja eri lisäosat tuovat paljon ominaisuuksia ja toiminnallisuuksia sivuille, mutta ne vaativat myös paljon toimiakseen. Ne nimittäin luovat vaatimuksen päivityksille.

WordPress tarvitsee päivityksiä toimiakseen. Päivityksiä tulee myös hyvin säännöllisesti. Mikäli päivitykset jäävät tekemättä, on sivut vaarassa hyökkäyksille tai sivut lopettavat toimintansa.

Päivittämisen lisäksi ongelmaksi voi ilmetä se, että kun päivität jonkun monista lisäosista, voi päivityksen yhteydessä verkkosivun ulkoasu tai toiminnallisuus muuttua dramaattisesti. 

Paras tapa selvitä jatkuvista päivityksistä on yleensä lyöttäytyä yhteen osaavan WordPress-kehittäjän kanssa, joka pitää huolen siitä että sivut ovat päivitetty, ja päivitysten jälkeenkin sivut ovat toimintakykyiset.

Hankala käyttää, jos haluat laajentaa bloggaamista

WordPress tekee blogin kirjoittamisesta yleensä saumattoman. Mutta entä jos haluat luoda esimerkiksi verkkokaupan verkkosivustolle?

On olemassa kolmannen osapuolen laajennuksia, kuten yllä mainittu WooCommerce, jonka avulla sivun muuntaminen verkkokaupaksi onnistuu. Laajennuksen muokkaaminen ja käyttö voi olla kuitenkin hankalaa ilman teknistä osaamista. Tämäkin ominaisuus tarvitsee siis ulkoisen osaajan eli osaavan WordPress-kehittäjän.

Viimeinen asia, jonka haluat, on, että jokin menee pieleen, kun potentiaalinen asiakas yrittää ostaa tuotetta verkkokaupassasi.

Sinun on käytettävä valmista teemaa

WordPressiä käyttävät hyödyntävät yleensä valmiita teemoja verkkosivustoissaan. On olemassa tuhansia, ellei jopa miljoonia eri teemoja saatavilla, niin ilmaiseksi, kuin ostettavissa. Teemoissa on kuitenkin omat ongelmansa.

Jos et halua muokata teeman visuaalista näkymää, sinun on osattava koodata tai työskennellä WordPress-kehittäjän kanssa rakentaaksesi alusta kustomoitu teema, joka vastaa näkemystä kotisivujen visuaalisesti suunnittelusta.

Toki on olemassa myös visuaalisia rakentajia kuten ehkä suositun Elementor tai Divi, joilla pystytään luomaan lähes minkänäkösiä sivuja kun vain haluaa visuaalisesti.

Näiden  rakennustyökalujen haittana on se, että ne luovat enemmän tarpeetonta lähdekoodia. Usein valmiit teemat ja laajennukset tekevät tämän jo itsestään.

Sivuston ulkoasun räätälöinnin vaikeus

Yksi WordPressin suurimmista haitoista, erityisesti web-suunnittelijana, on joustavuuden puute suunnittelun suhteen.

Sivuston ulkoasua on vaikea rakentaa tyhjästä tai valmiin suunnitelman pohjalta, koska sinun on yleensä käytettävä valmista teemaa WordPressin kanssa.

Jos haluat suunnitella todella mukautetun ja räätälöidyn nettisivuston, et vain voi tehdä sitä ilman koodaustaitoja, hyödyntämällä yllä mainittuja maksullisia visuaalisiarakentajia tai työskentelemällä kalliiden verkkokehittäjien kanssa.

Mikä on Webflow?

Webflow on visuaalinen verkkokehitysalusta, jonka avulla suunnittelijat, kehittäjät tai yritykset voivat suunnitella, rakentaa ja julkaista täysin mukautettuja kotisivustoja ilman koodin kirjoittamista.

Webflow ei ole vain suunnittelutyökalu vaan se sisältää myös sisällönhallintajärjestelmän ja isännöintialustan samassa paketissa. Webflown oma Editori-tila antaa suunnittelijoille mahdollisuuden rakentaa ammattimaisia, mukautettuja verkkosivustoja täysin visuaalisella tavalla.

Lyhykäisyydessään alusta mahdollistaa molempien maailmojen parhaat puolet. Saat siis käyttöösi visuaalisen editorin edut ja joustavuuden, jonka avulla täysin mukautetun verkkosivuston luominen alusta alkaen on mahdollista.

Webflow editori-tila
Webflow Editori-tila (lähde webflow.com)

Katso alta lyhyt video, joka kertoo nopeasti miksi Webflow on nykypäivänen ratkaisu, kun tarve tulee rakentaa tehokkaat ja mukautetut sivut.

Webflow-alustan edut ja hyödyt

Verkkosivujen suunnittelu on sujuva prosessi

Visuaalisen suunnittelun ja koodauksen välillä ei ole enää yhteyttä. Vuosien ajan nettisivujen suunnittelun visuaalinen prosessi on usein erillään sivuston varsinaisesta kehittämisestä.

Kotisivujen suunnittelu ja kehittäminen yhdellä työkalulla eli Webflolla onnistuu nykypäivänä moitteettomasti lähes keneltä tahansa.

Puhtaan lähdekoodin luominen

WordPressin laajennukset ja ulkoiset lisäosat lisäävät paljon toimintoja ja ominaisuuksia, mutta kuten aikaisemmin mainitsimme, ne luovat ylimääräistä sivustoa hidastavaa koodia.

Webflow alusta luo semaattisesti kaunista, puhdasta ja selkeää lähdekoodia, josta esimerkiksi hakukoneet, selaimet ja muut kehittäjät pitävät. Lisäksi sivut latautuvat salaman nopeasti.

webflow sematic code
Esimerkki Webflowsta luodusta koodista (lähde: webflow.com)

Visuaalisesti kauniita vuorovaikutuksia eli efektejä

Internet on tarkoitettu interaktiiviseksi kokemukseksi. Animaatioiden tai interaktioiden lisääminen kotisivuille erottaa kotisivut massasta.

Webflow-alustalla kyseisten efektien luominen visuaalisesti on tehty helpoksi ilman erillistä Javascript-osaamista.

{{blogpost-quote}}

Mobiiliresponsiivinen suunnittelu ja kehittäminen

Webflown avulla voidaan helposti esikatsella ja säätää asetteluja useille nykyaikaisille laitteille.

Sivustoa rakentaessa kehittäjä kykenee näkemään jokaisen laitteen ulkoasun esimerkiksi pöytäkoneen, kannettavan tietokoneen, tabletin ja matkapuhelimen näkymässä.

Mobiiliresponsiiviset verkkosivut ovat nykypäivänä standardi. Sivujen tulee olla selattavissa laitteella kuin laitteella.

webflow mobile
Mobiiliresponsiivinen kehittäminen Webflow-alustalla (lähde: webflow.com)

Käyttäjäystävällinen CMS-käyttöliittymä

Webflow tarjoaa tehokkaan ja yksinkertaisen sisällönhallintajärjestelmän, jossa sisällön muokkaaminen ja päivittäminen on vähintäänkin yhtä helppoa kuin WordPress-alustalla.

WordPress CMS-hallintapaneeli tarjoaa laajan valikoiman vaihtoehtoja muokkauksille, useimmat niistä ei ole sivuston ylläpitäjälle edes merkityksellisiä. Webflow näyttää vain sen mitä tarvitset.

webflow editing
Webflow-alustan sisällönhallintajärjestelmän käyttäminen (lähde: webflow.com)

Parempi hakukoneoptimointi eli SEO

Webflow tarjoaa nopean ja helpon pääsyn kaikkiin sivun SEO-asetuksiin, joiden muokkaaminen on vaivatonta.

CMS-sisällölle metaotsikoiden ja kuvauksien määrittäminen tapahtuu automaattisesti, joten jokaista yksilöllistä blogikirjoitusta ei tarvitse teknisesti optimoida hakukoneita varten.

Tästä tapaustutkimuksesta näet kuinka digitoimisto lisäsi orgaanista liikennettä siirtymällä WordPressistä Webflow-alustaan.

webflow cms
Hakukoneoptimointi eli SEO asetukset Webflow-alustassa (lähde: webflow.com)

Tukiverkko ja laaja yhteisö

Yleisesti ottaen online-foorumien lisäksi olet tavallaan yksin käyttäessäsi WordPressiä. Webflow-alustan taustalla on suuri yhteisö, joka tarjoaa enemmän resursseja oppimiseen.

Webflow University, Webflow-blogi, foorumi, yhteisö ja mikä tärkeintä, loistava asiakastukitiimi vastaa kaikkiin kysymyksiin, mikäli vastausta ei löydy aikaisemmin mainituista lähteistä.

Kotisivujen ulkoasun täydellinen hallinta

Yleisin syy Webflow:n käyttämiseen on paras ratkaisu räätälöityjen verkkosivustojen luomiseen tyhjästä. Hallitse HTML5:tä, CSS3:a ja JavaScriptiä täysin visuaalisessa kankaassa.

Webflow-alusta mahdollistaa verkkosivun ulkoasusuunnitelman muuntamisen puhtaaksi, semanttiseksi koodiksi, joka on valmis julkaistavaksi verkossa.

Ei vakuuttunut? Katso tämä video, jossa Ran näyttää sinulle viisi parasta Webflow:lla rakennettua verkkosivustoa.

Webflow alustan käytön haitat ja rajoitukset

Tuki monikielisille verkkosivustoille

Monikielisten verkkosivustojen (monikielisten verkkosivustojen) luominen on luultavasti Webflow-alustan kysytyin ominaisuus, jota ei ole vielä otettu käyttöön.

Mahdollisuus rakentaa useita kieliä sisältäviä nettisivustoja on välttämätöntä useille kehittäjille ympäri maailmaa, koska monet yritykset haluavat hyvin usein kaksi- tai jopa kolmikielisiä sivustoja.

Ratkaisu tähän löytyy kolmannen osapuolen Weglot-palvelun avulla. Weglot luo kotisivuista monikielisiä versioita, joiden käännöksiä on helppo muokata myös itse. Palvelun kuukausihinta määräytyy sivuston koon ja kielien lukumäärän mukaan.

Verkkokaupan toiminnallisuus

Webflow tarjoaa verkkokaupan luomisen natiivisesti itse alustan sisällä. Se ei kuitenkaan tällä hetkellä ole kilpailijoihinsa nähden paras vaihtoehto.

Puutteita verkkokaupan toiminnallisuudessa on esimerkiksi tilauksien taustajärjestelmän toiminnallisuuksien niukkuus.

Verkkokaupan luomiseen on olemassa myös muita niille erikoistuneita alustoja kuten esimerkiksi Shopify, joka on yksi maailman suosituin ja kehutuin verkkokauppa-alusta.

Sisällönhallintajärjestelmän sisällön rajallisuus

Webflow-alusta mahdollistaa tehokkaan CMS-järjestelmän. Siinä piilee kuitenkin vielä tällä hetkellä sisällön määrällisiä rajoituksia.

Sisällönhallintajärjestelmä mahdollistaa maksimissaan kymmenentuhannen eri CMS-elementin luomisen sivustolle. Yksi CMS-elementti voi olla esimerkiksi dynaaminen tuotesivu tai blogikirjoitus.

Kymmenentuhatta eri dynaamista sivua on suuri määrä ja verkkosivuston tulee olla todella suuri, jotta tuon luvun rikkominen onnistuu.

Mitä tulee ottaa huomioon siirtyessä WordPressistä Webflow-alustaan?

Mikäli haluat tehdä verkkosivujen uudistuksen WordPressistä Webflow-alustaan, onnistuu vaihtaminen eli niin sanottu migraatio kätevästi.

Migraatiota varten tarvitsee vain kerätä WordPressin sisällönhallintajärjestelmistä sisällöt CSV-tiedostoon ja lataamalla ne uuteen Webflow-alustan CMS-kokoelmiin.

Kuitenkin tulee ottaa huomioon pari seikkaa ennen migraatiota. Luettelemme tässä joitakin asoita, jotka kannattaa ottaa huomioon jo ennen toimenpidettä.

Uudelleenlähetys linkkien luominen

Jotta hakukoneiden sijoitukset eivät kärsi, kannattaa kerätä nykyiset linkit talteen, jotta uudelleenlähetys-linkit (eng. 301-redirects) voidaan luoda Webflow-alustalla.

Näin esimerkiksi muilta ulkoisilta sivuilta linkitetyt linkit (eng. backlinks) löytävät myös uusille sivuille. Kyseiset linkit on tärkeä säilyttää, sillä ne ovat suuri mittari hakukoneiden silmissä sivustosta.

Kerää kaikki sisältö Wordpressistä CSV-tiedostoon

Kaikki sisällönhallintajärjestelmistä kerättävä tieto kannattaa pakata kokonaisuudessaa yhteen tiedostoon.

Otsikot, tekstit, kuvat ja videot on hyvä saada jäsennellysti esimerkiksi CSV-tiedostoon, jonka avulla ne voidaan taas siirtää Webflow-alustan CMS-kokoelmiin.

Tähän on olemassa myös kätevä työkalu nimeltä WP CVS-sovellus. Laajennuksen avulla tietojen ja sisällön hakeminen CSV-tiedostoon tapahtuu käden käänteessä.

Webflow ja WordPress alustojen hintavertailu

Käydään seuraavaksi läpi kyseisten alustojen käyttökustannuksia ja mitä ne maksaa oikeassa elämässä.

Näistä kahdesta alustasta WordPress on yleisesti edullisempi. Eli jos etsit ehdottomasti halvinta tapaa tehdä verkkosivustot, WordPress voittaa Webflown.

Hinnoittelussa on kuitenkin paljon muuttujia, etenkin WordPress-alustassa. Paneudutaanpa yksityiskohtiin tarkemmin.

WordPress kotisivujen hinta

Mitä WordPress todellisuudessa maksaa? Usein kuullaan sanonta ”WordPress on ilmainen” ja johonkin asti se on ihan paikkaansa pitävä väite.

Kuten alussa kerroimme, WordPress on avoimen lähdekoodin ohjelmisto, eli jokainen pystyy lataamaan sen ilmaiseksi WordPressin omilta sivuilta.

Kotisivujen onnistunut julkaisu WordPress-alustalla kuitenkin vaatii vähintään oman webhotellin, joka maksaa tietenkin rahaa.

Webhotellin ja verkkotunnuksen kustannukset

Yleensä webhotellin hinta määräytyy siitä, mitä ominaisuuksia se pitää sisällään, ja kuinka paljon sivulla on kuukausittain kävijöitä. Turvallinen sekä nopea isännöinti kannattaa, ja se maksaakin tietenkin enemmän.

Vähäliikenteen sivuston isännöinnin voit saada 5-15€ kuukausi hintaan, kun taas suuren kävijämäärän sivuilla kuukausihinta voi noista jopa yli sataan eroon.

Mikäli toivot sivuston latautuvan nopeasti ja olevan turvallinen, on esimerkiksi suosittu WP Engine oiva valinta. Tämän isännöintipalvelun kuukausihinta liikkuu 20-200€ välillä.

Webhotellin ja verkkotunnuksen maksaminen on Wordpress-sivuilla aina väistämätöntä. Ominaisuuksista ja ulkoasun räätälöinnin tarpeista riippuen saatat kuitenkin maksaa myös edistyksellisistä teemoista ja laajennuksista.

Maksulliset teemat ja laajennukset

Useimmat maksulliset teemat ovat noin 50-60€/kpl ja laajennusten hinnat vaihtelevat 10-100€ kuukausihinnoissa, riippuen tietenkin siitä, mitä laajennus tekee.

Mikäli sivut käyttävät rakennustyökalua esimerkiksi edellä mainittuja Elementoria tai Diviä, ovat nämä myös maksullisia laajennuksia. Niiden hinta vaihtelee 80-100€ vuodessa.

Webflow-alustan hinnoittelu

Webflow antaa sinun rekisteröityä ja rakentaa verkkosivustosi ilmaiseksi – luottokorttia ei tarvita. Sinun on kuitenkin kirjauduttava maksulliseen sopimukseen, mikäli haluat julkaista kotisivut internetiin oman verkkotunnuksesi alle.

Webflow tarjoaa kahdenlaisia suunnitelmia, mutta kerromme tässä vain toisesta, sillä se on nettisivujen julkaisemissa välttämätöntä.

Jokainen nettisivusto tarvitsee Webflow-alustassa niinsanotun sivustosuunnitelman, jos haluat sivun julkiseksi eli toisin sanoen isännöidä sivuja Webflossa.

Sivujen isännöinti Webflow-alustassa ei ole pakollista, mutta se on erittäin suotavaa. Staattisen koodin kerääminen ja julkaiseminen toisessa isännöintipalvelussa on mahdollista.

Webflow-alustan tarjoamat tehokkaat ominaisuudet esimerkiksi CMS-kokoelmat, interaktiot ja muut integraatiot ei siinä tapauksessa toimi parhaalla mahdollisella tavalla.

Webflow alustan kuukausihinnat

Webflow tarjoaa sekä tavallisia sivustosuunnitelmia, että verkkokaupan sivustosuunnitelmia. Tavalliset sivustosuunnitelmat alkavat kymmenestä eurosta kuukaudessa vuosittaisella laskutuksella.

webflow hinnoittelu
Webflow-alustan hinnoittelu (lähde: webflow.com/pricing)

Jos kuitenkin haluat blogin tai muun sisältöön perustuvan sivuston, tarvitset vähintään 15 euroa kuukaudessa maksavan CMS-suunnitelman.

Sivun isännöintipalvelun lisäksi saatat haluta myös maksullisen Webflow-teeman. Nämä maksavat yleensä keskimäärin 45–75€/kpl.

Kaiken kaikkiaan voit käyttää yksinkertaista staattista Webflow-sivustoa 140 euroa vuodessa. Kuitenkin realistisempi hinta on 210–420 euroa dynaamisten toimintojen ja premium-teemojen huomioon ottamiseksi.

WordPress vs. Webflow: plussat ja miinukset 

Viimeistelemme WordPressin ja Webflow verkkosivujen rakentamisessa käytettävien alustojen vertailun vertaamalla kunkin alustan plussat ja miinukset.

Plussat (+)

Wordpress

  • WordPress on ilmainen ja avoimen lähdekoodin.
  • WordPressillä on alhaisempi oppimiskäyrä kuin Webflow:lla (ellet ole jo perehtynyt HTML:ään ja CSS:ään).
  • Koska WordPress käyttää yli 42 % kaikista Internetin verkkosivustoista, WordPress-oppimisresurssien löytäminen on erittäin helppoa.
  • Valtavan laajennuskirjaston avulla voit helposti lisätä ominaisuuksia sivustollesi turvautumatta kiertotapakoodin upottamiseen.
  • WordPress integroituu useammille kolmannen osapuolen työkaluille ja syvemmällä tasolla.
  • Sivuston luominen WordPressillä voi olla halvempaa, jos sinulla on budjetti.

Webflow

  • Webflow:n visuaalinen editori on erittäin tehokas, minkä vuoksi suunnittelijat rakastavat sitä.
  • Webflow tarjoaa sinulle kaiken mitä tarvitset perussivuston rakentamiseen ydinpaketissa – ei tarvitse lisätä laajennuksia.
  • Webflow tarjoaa suoraa asiakastukea maksaville asiakkaille.
  • Webflow tarjoaa paremman suorituskyvyn optimoinnin heti valmiiksi. Voit saada WordPress-sivustot latautumaan erittäin nopeasti, mutta se vaatii hieman manuaalista työtä.

Miinukset (-)

Wordpress

  • Koska WordPress on itse isännöity ohjelmisto, olet vastuussa ylläpidosta ja turvallisuudesta, mukaan lukien päivitykset.
  • WordPress-sivustot voivat tuntua monimutkaisemmilta, koska WordPress luottaa laajennuksiin lisätäkseen tärkeitä ominaisuuksia.
  • WordPress ei tarjoa suoraa asiakastukea (vaikka yhteisön tukea on helppo löytää).

Webflow

  • Vaikka Webflown editori on joustava, se voi tuntua ylivoimaiselta, jos et tunne joitain HTML- ja CSS-perusperiaatteita.
  • Webflow ei sisällä valtavaa laajennuskirjastoa, kuten WordPress. Vaikka tämä tekee asioista yksinkertaisempia, se on myös rajoittavampi.
  • Webflow ei integroidu niin monien kolmannen osapuolen työkalujen kanssa kuin WordPress. Olemassa oleville integroinneille ne eivät ole yhtä syvällisiä kuin WordPress.
  • Webflow voi olla kalliimpaa.

Yhteenveto: Webflow tai WordPress kotisivut - Kumpi on parempi yritykselle?

WordPress ja Webflow ovat molemmat erinomaisia ratkaisuja verkkosivuston rakentamiseen. Valitsemasi työkalu riippuu todellakin siitä, mitä arvostat esimerkiksi sisällönhallintajärjestelmässä ja ulkoasun suunnittelun vapaudessa.

Molemmissa alustoissa on hyvät ja huonot puolensa. Webflow-alustassa on kuitenkin kaikki tarvittava jo valmiina, mitä tulee hakukoneoptimointiin, CMS-järjestelmään, sivuston yleiseen ylläpitämiseen ja jatkokehittämiseen.

Webflow antaa yrityksille, yhdistyksille tai muille ylläpitäjille avaimet käteen-periaatteella kotisivujen tekemisen sekä niiden julkaisemisen. Webflow-alustan voisi kiteyttää sanoihin; yksinkertaisesti toimiva.

Kumpi on parempi kotisivujen teko-ohjelma?

Paras kotisivujen teko-ohjelma vuonna 2022 on Webflow. Se tarjoaa yrityksille kaiken tarvittavan kotisivujen rakentamisessa.

Kotisivujen suunnittelu, kehittäminen, ylläpito ja julkaiseminen on todella helppoa sekä vaivatonta lähes kenelle tahansa.

Rinnakkain verrattuna on selvää, että molemmat alustat ovat loistavia vaihtoehtoja verkkosivustoa rakentavalle. Webflow on kuitenkin tätä päivää ja se tarjoaa kaiken tarvittavan.

Useimmille yksityishenkilöille ja yrityksille, jotka haluavat tehdä verkkosivuston, Webflow on luultavasti parempi valinta. Se on joustavampi ulkoasun muokkaamisessa ja integroituu useampaan eri työkaluun.

Kuka tahansa kykenee rakentamaan Webflow:lla upeita nettisivustoja nopeasti ja tehdä niistä juuri oman tai yrityksen brändin näköiset.

WordPress ei ole myöskään huono vaihtoehto. Webflow vaan tarjoaa enemmän vaihtoehtoja suoraan itse alustasta, luo puhtaampaa koodia ja saa myös aloittelevan verkkosuunnittelijan näyttämään ammattilaiselta.

WordPress on hyvä kakkosvaihtoehto ja voi olla loppupeleissä halvempi. Tämä riippuu tietenkin esimerkiksi sivuston suuruudesta. Oppimiskäyrä on myös suhteellisen matala.

Jos tarve on esimerkiksi verkkokaupan luomiselle, WordPress ehdoton valinta. Siinä tapauksessa kannattaa myös perehtyä markkinoiden suosimaan Shopify-alustaan, jota me tykkäämme käyttää.

Lisäksi Webflow-alustalla kotisivujen ylläpitäminen on vaivatonta. Se ei tarvitse päivityksiä toimiakseen, kuten WordPress alusta. Sivujen tekstien, otsikoiden ja kuvien muokkaaminen on tehty todella helpoksi.

WordPress kotisivun luominen Webflow-alustalla

Aina ei tarvitse valita Webflown tai WordPressin väliltä. WordPressin virallisella Webflow Pages-laajennuksella pystytään kehittämään sivuja WordPress-sivustolle Webflown avulla.

Se kertoo myös paljon siitä miten tehokas ja monipuolinen Webflow-alusta itsessään on, kun tällainen laajennus on tehty WordPressille.

Lisäksi on olemassa sovellus nimeltä Udesly, joka mahdollistaa WordPress teemojen rakentamisen Webflow-alustalla.

He kertovat sivuillaan näin “Webflow on paras mitä tulee visuaaliseen suunnitteluun. WordPress kattaa kaikki projektiin tarvitsemat toiminnot. Älä valitse yhtä, käytä niitä molempia ja vie projektisi askeleen pidemmälle.”

Aloita Webflow kotisivujen tekeminen

Voit kokeilla Webflow-alustaa ilmaiseksi täältä. Maksat vain silloin kun haluat julkaista kotisivut julkiseksi oman verkkotunnuksesi alle.

Haluatko ulkoistaa Webflow kotisivujen tekemisen yrityksellesi?

Ota meihin yhteyttä tai lähetä ilmainen tarjouspyyntö täältä, niin pääsemme ideoimaan parasta ratkaisua tulevan kotisivuprojektin kanssa.

Teemme moderneja, visuaalisesti näyttäviä ja ammattimaisia kotisivuja yrityksille. Suunnittelemme ja kehitämme verkkosivut juuri yrityksen tarpeisiin. Lue lisää kotisivujen tekemisestä täältä.

Projekti jo mielessä?
Luodaan se yhdessä
This is some text inside of a div block.

Aleksi Huusko on Webflow-asiantuntija ja Google-kasvustrategioiden ammattilainen, joka on erikoistunut auttamaan eri toimialojen yrityksiä saavuttamaan digitaalisen näkyvyyden ja kasvun tavoitteet. Hän on tunnettu kyvystään hyödyntää Webflow-alustan monipuolisia ominaisuuksia luodakseen visuaalisesti vaikuttavia ja tehokkaita verkkosivustoja, jotka parantavat käyttäjäkokemusta sekä tehostavat asiakkaiden sitoutumista.

Webflow-asiantuntijana Aleksi ymmärtää syvällisesti, miten kyseistä alustaa voidaan käyttää luomaan täysin räätälöityjä, mobiiliresponsiivisia verkkosivuja, jotka eivät ainoastaan vastaa nykypäivän käyttäjien vaatimuksiin, vaan myös tukevat hakukoneoptimointia (SEO). Hänen työnsä on osoitus siitä, miten tekninen osaaminen yhdistettynä luovaan suunnitteluun voi tuottaa tuloksia, jotka sekä näyttävät hyvältä, että sijoittuvat korkealle Google-hauissa.

Google-kasvustrategioiden osalta Aleksi on osoittanut poikkeuksellista näkemystä ja asiantuntemusta. Hän käyttää dataan pohjautuvaa lähestymistapaa ymmärtääkseen markkinatrendejä ja kuluttajakäyttäytymistä, mikä mahdollistaa kohdennetun sisällön sekä markkinointistrategioiden suunnittelun. Tämä ei ainoastaan lisää verkkonäkyvyyttä Google-hakutuloksissa vaan myös parantaa sivuston konversioastetta ja asiakkaiden sitoutumista.

Huusko on tunnustettu kyvystään yhdistää tekninen osaaminen ja liiketoimintastrategia tarjoten asiakkailleen kokonaisvaltaisia ratkaisuja, jotka edistävät digitaalista läsnäoloa ja tukevat liiketoiminnan kasvua pitkällä tähtäimellä. Hän on sitoutunut pysymään ajan tasalla digimarkkinoinnin ja web-teknologian jatkuvista muutoksista, varmistaen, että hänen asiakkaansa hyötyvät viimeisimmistä innovaatioista ja parhaista käytännöistä.

Aleksi Huusko on paitsi Webflow-asiantuntija ja Google-kasvun ammattilainen, myös kokenut kouluttaja ja konsultti, joka jakaa mielellään tietämystään sekä kokemuksiaan auttaakseen muita kehittämään omaa osaamistaan digimarkkinoinnin ja web-suunnittelun alueilla. Hänen lähestymistapansa perustuu avoimuuteen, yhteistyöhön ja jatkuvaan oppimiseen, mikä tekee hänestä arvostetun asiantuntijan, niin asiakkaiden, kuin kollegoiden keskuudessa.

Yhteenvetona voimme todeta, että Aleksi Huusko edustaa digitaalisen markkinoinnin ja web-suunnittelun huippuosaamista. Hänen asiantuntemuksensa Webflow-alustassa ja Google-kasvustrategioissa tarjoaa jokaiselle yritykselle ainutlaatuisen mahdollisuuden parantaa verkkonäkyvyyttään sekä saavuttaa kasvutavoitteensa tehokkaasti ja tuloksellisesti.

Tilaa ilmainen uutiskirje
Tilaamalla hyväksyt tietosuojaselosteen ja uutiskirjeen tilaamisen.
Kiitos uutiskirjeen tilauksesta!
Hups jotain meni vikaan. Yritä uudelleen!
Projekti jo mielessä?
Luodaan se yhdessä