Kirjoittanut
Alecom
Julkaistu
16.10.2022
Päivitetty
13.9.2023
•
4
min lukemisaika
Avainsanat
Houkuttelevat, informatiiviset, nopeat ja helppokäyttöiset sivustot ovat yleisesti ottaen tuottavampia.
Hyvät kotisivustot ovat ominaisuuksiltaan riippuvaisia siitä, ketä yrität niillä tavoittaa. Kotisivun sisältö, rakenne ja asettelu tulee optimoida niin, että ne tarjoavat vierailijallesi hyvän asiakas- ja käyttökokemuksen.
Näin ollen houkuttelevat, informatiiviset, nopeat ja helppokäyttöiset sivustot ovat yleisesti ottaen tuottavampia.
Tässä kirjoituksessa on vinkkejä siitä, kuinka laadukkaat kotisivut tulisi rakentaa, optimoida ja muovata niin, että yllä olevat ominaisuudet toteutuisivat parhaiten.
Ajattele niin kuin asiakkaasi. Kun suunnittelet, kehität ja arvoit kotisivustoasi, pyri miettimään, mitä loppukäyttäjäsi mahdollisesti tulee sivuillasi tekemään.
Arvioi miksi asiakkaasi tuli juuri sinun sivullesi. Mitä hän mahdollisesti on sieltä etsimässä. Se voi olla vaikeaa, sillä oletettavasti tunnet omat palvelusi ja tuotteesi paremmin kuin asiakkaasi.
Siksi on hyvä ajatus kysyä ulkopuolisilta, joilla on vähemmän kokemusta yrityksestäsi, selaamaan sivustoasi ja kertomaan ajatuksia tai mielipiteitä niistä. Näin voit rakentaa paremman kuvan siitä, mitä olisi hyvä tuoda sivuilla enemmän tai vähemmän esille.
Uudelle vierailijalle tuntemattomat kotisivusi voivat ola aluksi hämmentävät. Varsinkin jos kuvia, linkkejä, ponnahdusikkunoita ja tekstiä on liikaa.
Hyvin jäsennelty ja rakenteeltaan selkeä kotisivu tarjoaa asiakkaillesi paremman käyttökokemuksen ja helpottaa tavoitteeseen pääsyä. Oli se sitten liidien kerääminen tai ostosten tekeminen.
Sivustosi tulee latatutua nopeasti. Jos osa asiakkaista käyttää hidasta nettiä (esimerkiksi mobiiliyhteyttä) ja sivustosi ei ole optimoitu nopeaksi, voi hyvin olla, että kyseinen vierailija ei jatka itse sivustolle asti ollenkaan.
Kotisivujen tulee latautua nopeasti kaikille asiakkaillesi, joten yritä välttää mm. suuria kuvamääriä, tiedostokooltaan isoja kuvia ja monimutkaisia sivuston widgettejä.
{{blogpost-quote}}
Monet loppukäyttäjät, etenkin kivijalkakaupoissa käyvät asiakkaat, hakevat yleensä kotisivuiltasi yhteystietoja, aukioloaikoja ja osoitetta.
Nämä tiedot kannattaakin lisätä jokaiseen sivuun esimerkiksi sivun alaosaan.
Useat asiakkaasi varmasti vierailevat sivuillasi matkapuhelimella tai tabletilla.
Ellet halua menettää näitä potentiaalisia asiakkaita, tulee sinun tehdä sivuista mobiiliresponsiiviset eli toimivat jokaiselle laitteelle.
{{blogpost-quote}}
On hyvä pitää huoli siitä, että sivustollasi ei ole vanhentunutta tietoa. Tämä voi ilmetä esimerkiksi jo päättyneistä alennusmyynneistä tai virheellisistä hinnoista.
Tämänkaltaiset väärät tiedot vähentävät yrityksesi ja kotisivujen luottamusta.
Kaikki edellä mainitut asiat jo yhdessä parantavat kotisivusi hakukoneoptimointia eli SEO:ta. Se tarkoittaa lyhyesti kotisivustosi sijoittamista esimerkiksi Googlen hakutuloksien kärkeen.
Näin enemmän uusia vierailijoita, eli potentiaalisia asiakkaita, eksyy sivustollesi orgaanisesti.
Hakukoneoptimointi on monimutkainen tehtävä. Onneksesi monet sellaiset asiat, jotka ovat asiakkaillesi hyöydyksi, kuten esimerkiksi selkeät otsikot, hyvin jäsennelty sivu ja kuvailevat linkkitekstit, ovat myös sellaisia tekijöitä, jotka parantavat yleisesti myös hakukonesijoituksia ja tekevät sivuistasi myös houkuttelevat monille hakukoneille.
Kotisivun omistajana sinun tulee tietää, miten sivustollasi yleisesti menee.
Analytiikkaa ja tuloksia voi seurata esimerkiksi Google Analytics -työkalun avulla. Se seuraa sivustosi kävijöita ja kertoo muunmuassa kuinka monta katsojaa sivustolla on käynyt, kuinka pitkään he siellä viettivät aikaa ja mille sivuille he siirtyivät tietyn katsomisen jälkeen.
Näillä tiedoilla voidaan huomata osa-alueita, joissa voisi olla parantamisen varaa.