Käytämme evästeitä parantamaan verkkopalveluidemme käyttöä, analysoimaan kävijäliikennettä sekä verkkomarkkinoinnin kohdistamiseen. Lue lisää täältä.

8 nopeaa vinkkiä yrityksen kotisivuston parantamiseen

Kirjoittanut
Aleksi Huusko
10.16.2022
4
min
8 nopeaa vinkkia yrityksen kotisivuston parantamiseen
Houkuttelevat, informatiiviset, nopeat ja helppokäyttöiset sivustot ovat yleisesti ottaen tuottavampia.

Hyvät kotisivustot ovat ominaisuuksiltaan riippuvaisia siitä, ketä yrität niillä tavoittaa. Kotisivun sisältö, rakenne ja asettelu tulee optimoida niin, että ne tarjoavat vierailijallesi hyvän asiakas- ja käyttökokemuksen.

Näin ollen houkuttelevat, informatiiviset, nopeat ja helppokäyttöiset sivustot ovat yleisesti ottaen tuottavampia.

Tässä kirjoituksessa on vinkkejä siitä, kuinka laadukkaat kotisivut tulisi rakentaa, optimoida ja muovata niin, että yllä olevat ominaisuudet toteutuisivat parhaiten.

Astu loppukäyttäjän eli asiakkaasi saappaisiin

Ajattele niin kuin asiakkaasi. Kun suunnittelet, kehität ja arvoit kotisivustoasi, pyri miettimään, mitä loppukäyttäjäsi mahdollisesti tulee sivuillasi tekemään.

Arvioi miksi asiakkaasi tuli juuri sinun sivullesi. Mitä hän mahdollisesti on sieltä etsimässä. Se voi olla vaikeaa, sillä oletettavasti tunnet omat palvelusi ja tuotteesi paremmin kuin asiakkaasi.

Siksi on hyvä ajatus kysyä ulkopuolisilta, joilla on vähemmän kokemusta yrityksestäsi, selaamaan sivustoasi ja kertomaan ajatuksia tai mielipiteitä niistä. Näin voit rakentaa paremman kuvan siitä, mitä olisi hyvä tuoda sivuilla enemmän tai vähemmän esille.

Lisää vain informatiivista ja tarpeellista tietoa

Uudelle vierailijalle tuntemattomat kotisivusi voivat ola aluksi hämmentävät. Varsinkin jos kuvia, linkkejä, ponnahdusikkunoita ja tekstiä on liikaa.

Hyvin jäsennelty ja rakenteeltaan selkeä kotisivu tarjoaa asiakkaillesi paremman käyttökokemuksen ja helpottaa tavoitteeseen pääsyä. Oli se sitten liidien kerääminen tai ostosten tekeminen.

Kotisivujen tulee latautua nopeasti

Sivustosi tulee latatutua nopeasti. Jos osa asiakkaista käyttää hidasta nettiä (esimerkiksi mobiiliyhteyttä) ja sivustosi ei ole optimoitu nopeaksi, voi hyvin olla, että kyseinen vierailija ei jatka itse sivustolle asti ollenkaan.

Kotisivujen tulee latautua nopeasti kaikille asiakkaillesi, joten yritä välttää mm. suuria kuvamääriä, tiedostokooltaan isoja kuvia ja monimutkaisia sivuston widgettejä.

Yhteystietojen tulee löytyä helposti

Monet loppukäyttäjät, etenkin kivijalkakaupoissa käyvät asiakkaat, hakevat yleensä kotisivuiltasi yhteystietoja, aukioloaikoja ja osoitetta.

Nämä tiedot kannattaakin lisätä jokaiseen sivuun esimerkiksi sivun alaosaan.

Tee kotisivuistasi mobiiliystävälliset

Useat asiakkaasi varmasti vierailevat sivuillasi matkapuhelimella tai tabletilla.

Ellet halua menettää näitä potentiaalisia asiakkaita, tulee sinun tehdä sivuista mobiiliresponsiiviset eli toimivat jokaiselle laitteelle.

Pidä sivun sisältö ajantasalla

On hyvä pitää huoli siitä, että sivustollasi ei ole vanhentunutta tietoa. Tämä voi ilmetä esimerkiksi jo päättyneistä alennusmyynneistä tai virheellisistä hinnoista.

Tämänkaltaiset väärät tiedot vähentävät yrityksesi ja kotisivujen luottamusta.

Paranna hakusijoitusta hakukoneoptimoinnilla

Kaikki edellä mainitut asiat jo yhdessä parantavat kotisivusi hakukoneoptimointia eli SEO:ta. Se tarkoittaa lyhyesti kotisivustosi sijoittamista esimerkiksi Googlen hakutuloksien kärkeen.

Näin enemmän uusia vierailijoita, eli potentiaalisia asiakkaita, eksyy sivustollesi orgaanisesti.

Hakukoneoptimointi on monimutkainen tehtävä. Onneksesi monet sellaiset asiat, jotka ovat asiakkaillesi hyöydyksi, kuten esimerkiksi selkeät otsikot, hyvin jäsennelty sivu ja kuvailevat linkkitekstit, ovat myös sellaisia tekijöitä, jotka parantavat yleisesti myös hakukonesijoituksia ja tekevät sivuistasi myös houkuttelevat monille hakukoneille.

Verkkovierailijoiden seuranta ja testaaminen

Kotisivun omistajana sinun tulee tietää, miten sivustollasi yleisesti menee.

Analytiikkaa ja tuloksia voi seurata esimerkiksi Google Analytics -työkalun avulla. Se seuraa sivustosi kävijöita ja kertoo muunmuassa kuinka monta katsojaa sivustolla on käynyt, kuinka pitkään he siellä viettivät aikaa ja mille sivuille he siirtyivät tietyn katsomisen jälkeen.

Näillä tiedoilla voidaan huomata osa-alueita, joissa voisi olla parantamisen varaa.

Jaa kirjoitus
Tilaa uutiskirje
Tilaa alta ilmainen uutiskirjeemme. Lähetämme sinulle viimeisimpiä uutisia sekä kirjoituksia mielenkiinnon kohteistamme. Voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.
Tilaamalla hyväksyt tietosuojaselosteen.
Kiitos tilauksesta!
Jotain meni vikaan. Yritä uudelleen!
Projekti jo mielessä?
Luodaan se yhdessä