A/B-testaus

A/B-testauksessa verrataan kahta eri versiota jostakin asiasta - kuten verkkosivusta tai mainoskampanjasta - sen määrittämiseksi, kumpi toimii paremmin.

A/B-testauksessa verrataan kahta eri versiota jostakin asiasta - kuten verkkosivusta tai mainoskampanjasta - sen määrittämiseksi, kumpi toimii paremmin.

Verkkosivuston A/B-testauksessa (eli myös niinsanotussa ”split-testissä”) osa sivuston käyttäjistä ohjataan satunnaisesti sivuston testiversioon (yleensä versio B) ja loput sivuston käyttäjistä lähetetään alkuperäiselle sivustolle (versio A).

Tämän jälkeen voit kerätä tietoja valituista mittareista, kuten konversioasteesta tai siitä, kuinka kauan ihmiset viipyvät sivustolla, ja vertailla niiden suorituskykyä.

Voit esimerkiksi testata, miten CTA-painikkeen väri, koko, sijoittelu tai muotoilu vaikuttaa klikkausprosenttiin. Voit tehdä sarjan A/B-testejä, joissa on eri versioita CTA-painikkeesta, ja vertailla tuloksia.

A/B-testausta ei ole tarkoitettu vain verkkosivuille: voit testata sillä sähköpostimarkkinointikampanjan kahta versiota tai kahta navigointimallia sovelluksen tai mobiilisivuston kautta.

Monissa yleisissä verkkosivujen analysointityökaluissa on A/B-testaustoiminto, tai voit käyttää erityistä A/B-testaustyökalua, joka sisältää usein kehittyneitä toimintoja, kuten lämpökarttoja ja tallenteita käyttäjien todellisesta käyttäytymisestä.

Projekti jo mielessä?

Luodaan se yhdessä